Wednesday, December 15, 2010

KISAH 3

SAMA - SAMA TERKENA SINDIRAN

Pada suatu hari di istana Muawiyah ada perhimpunan yang dihadiri oleh beberapa orang yang penting.Aqil, termasuk juga salah seorang yang dikehendaki hadir. Ketika Aqil datang,Muawiyah menyambutnya dengan mesra, serta diperkenalkan dengan tetamu yang lain tetapi dalam niat untuk merendah2kannya.
"Tuan-tuan,saya perkenalkan, saudara yang baru datang ini namanya Aqil.Dia adalah anak saudara kepada Abu Lahab.Tentunya tuan-tuan mengenali siapa Abu Lahab yang namanya dirakamkan oleh Allah dalam surah Al-Lahab,yakni 'tabbat yadaa abi lahab'(rugilah kedua-dua tangan Abu Lahab)." bicara Muawiyah.

Aqil yang merasa tersinggung tidak pendek akal teringat Ummu Jamil, isteri kepada Abu Lahab yang mane juga adalah isteri kepada Abu Lahab, adalah ibu saudara kepada Muawiyah.

Aqil berkata,"Saya ucapkan terima kasih pada Muawiyah yang telah perkenalkan saya dan bapa saudara saya.Perlu kalian tahu juga,yang dimaksudkan 'wamratuuhu hammatal hatab'(dan perempuannya membawa kayu api)' di dalam surah Al-Lahab itu adalah isteri bapa saudara saya Abu Lahab.Dia adalah Ummu Jamil,iaitu ibu saudara Muawiyah juga."

Mendengar itu, tetamu ketawa terkekeh.Muawiyah ikut tertawa tetapi wajahnya agak merah kerana merasa terkena juga.

Kemudian Aqil menyambung lagi." Wahai Muawiyah,jika sekiranya kamu melawat neraka kelak,saya pesankan agar engkau lewat jalan sebelah kiri.Di sana kamu akan melihat bapa saudaraku berbaring-baring bersama ibu saudaramu."

Sekali lagi para tetamu tertawa geli hati oleh kelakar Aqil.

No comments:

Post a Comment